
Francesca Dondoglio (Donato 1990) first obtained her high school diploma at the Liceo Artistico in Biella and later her single-cycle master's degree in Conservation and Restoration of Cultural Heritage at the University of Turin. Critic and curator Roberto Mastroianni writes about the artist: His painting investigates the relationship between color, interiority and the flosophco-poetic tradition, restoring existential and emotional imagery in paintings of aniconic nature. Color, matter and sign shape sense devices that use chromaticity to bring to representation the archetypal and existential dimension of man. After an experience in the restoration of ancient, modern and contemporary works, she devoted herself to painting by combining conceptual and material research trying to restore, through gesture, the entire history of artistic culture by developing that analytical line present in modern and contemporary art that leads her to reason about the very nature of art and its constituent elements. Her works are present in public and private collections and prefer the form of the painting and site specifc installation.
FRANCESCA DONDOGLIO / 1990 DONATO - (TO) EDUCATIONS 2016 Laurea Magistrale a Ciclo Unico in Conservazione e Restauro dei beni culturali (classe LMR/02) presso Università degli Studi di Torino. 2008 Diploma di Maturità artistica presso il “Liceo Artistico G. e Q. Sella di Biella (BI). SELECTED SOLO EXHIBITIONS 2023 Orizzonte-Sommo-Orizzonte, Studio La Linea Verticale, Bologna, bipersonale con Giavanna Caimmi, testi di Lorenzo Balbi, Valerio Dehò, Carmen Lorenzetti, Roberto Mastroianni, Alessandro Mescoli e Olga Gambari. 2023 LIMEN. Di soglie e aperture altre, a cura di Alessandro Mescoli con un testo critico di Roberto Mastroianni, intervento site specific permanente, Castelnuovo Rangone (MO). 2023 Di soglia in soglia, Open Art House, Ivrea, a cura di Monica Cremaschi. 2022 Via di mezzo, a cura di Alessandro Mescoli, CRAC Spazio Arte, Castelnuovo Rangone, Modena. 2021 Transeunte, a cura di Olga Gambari, installazione site specific, Oratorio di San Filippo Neri, Biella. Progetto di Koiné Conservazione Beni Culturali, in collaborazione con Soprintendenza Belle Arti e Paesaggio (Biella, Novara e Vercelli), con il sostegno di Fondazione CRT e Fondazione CRB. 2021 Beatitudini, a cura di Irene Finiguerra, installazione site specific, Chiesa dei SS. Fabiano e Sebastiano, Biella. SELECTED GROUP EXHIBITIONS AND ART FAIR 2023 Equinozio d'autunno, Castello di Rivara (TO), con un testo critico di Roberto Mastroianni. 2023 Crossroads, Galleria Umberto Benappi, Torino. 2023 Segnali di vita, Chiesa di Montevergine, Noto (SR), temporary space galleria Studio La Linea Verticale (BO). 2023 Essenziale, Fondazione Amleto Bertoni, a cura di Francesca Canfora, Saluzzo (CN). 2022 Rewind, Galleria Umberto Benappi, Torino. 2022 Roma Arte in Nuvola, Galleria Umberto Benappi, Roma. 2022 Ritratti, a cura di Irene Finiguerra, Bi-Box Art Space, Biella. 2021 Love is in the air, The Pool NYC, a cura di Roberto Mastroianni, su progetto dello Studio Patricia Boher, Milano. 2021 Ultraromanticismo. Il post umano tra inquietudine e abbandono, a cura di Alessandro Mescoli, Sala espositiva dell'ex biblioteca nel borgo medievale di Savignano sul Panaro, Modena. 2020 Una serie di esercizi inutili ed altre storie, Opificio Puca Centro per l'Arte Contemporanea, Caserta, 2020. 2020 Premio Combact, selezione della giuria. 2020 Welcome_twentytwenty, Opificio Puca Centro per l'Arte Contemporanea, Caserta. 2019 The Others Art Fair, Galleria Studio Legale (Caserta), Torino. 2019 Turno_Secondo, Opificio Puca Centro per l'Arte Contemporanea, Caserta. 2018 Gutenberg 2018, Galleria Centro Luigi di Sarro, Roma. BIBLIOGRAPHY 2023 Smallzine, intervista a cura di Maria Chiara Wang. 2022 Francesca Dondoglio, Su Autobiografia del Rosso, in dialogo con Anne Carson, i n “Trasparenze 8/22”, Edizioni San Marco dei Giustiniani, Genova, pp. 277-296 (inoltre, realizzazione dell'immagine di copertina del volume). 2020 Francesca Dondoglio (interview by Viola Alberti), The blank margins of poetry, in “LONGITŪDINĒS Magazine – Crossing boundaries through art & literature”, London, pp. 82-89 (inoltre, realizzazione dell'immagine di copertina della rivista). 2017 Illustrazione di copertina del libro Vagliumina. Poesie Brevi di Viaggio di Marta Barberis, Vertigo Edizioni, Collana Preziosi.